« overzicht App Nieuws

Persoonlijk voedingsadvies via Whatsapp: Mobile Foodcoach

Geplaatst: 15 december 2014

Deze week is de Mobile Foodcoach gelanceerd in Nederland: een persoonlijke voedingsdeskundige die via Whatsapp uitvoerbare adviezen geeft. Op deze manier wordt persoonlijk voedingsadvies voor iedereen bereikbaar die gezonder wil leven en door alle dieet- en superfoodsbomen het bos niet meer ziet.

Stap voor stap, geen jojo effect
Het traject start net als bij een normale voedingsdeskundige of diëtist met een anamnese: de klant beantwoord een vragenlijst en laat via Whatsapp twee dagen lang weten wat hij/zij eet, drinkt en snoept. We zitten tegenwoordig toch al vaak met onze telefoon aan tafel, dus waarom niet van de nood een deugd maken? Vervolgens wordt dit door de foodcoach geanalyseerd en krijg de klant per week een opdracht om het eetpatroon aan te passen. Dit is onder andere waar de dienst zich onderscheidt van de normale diëtist, die na enkele contacturen een gedetailleerd eetprogramma uitschrijft. Net zoals bij de voorschriften uit dieetboeken houden veel mensen dit een tijdje vol, om vervolgens in oude gewoonten te vervallen. Dit jojo-effect frustreert. Daarom wordt er met de Mobile Foodcoach per week één stap gezet. Blijkt een advies niet haalbaar, dan wordt daarop geanticipeerd door de foodcoach. Na vier weken wordt het verbeterde eetpatroon opnieuw geanalyseerd. Door het abonnementsmodel kun je voor de prijs van een traject bij een offline voedingsdeskundige ruim anderhalf jaar je persoonlijke foodcoach hebben. Hierdoor wordt het mogelijk langdurige coaching te krijgen en een duurzame verandering teweeg te brengen.

Gezondheid staat centraal
Bijna tien jaar experimenteert ondernemer en voedingsdeskundige Bart Beukers met voeding, sport en lifestyle regimes, van eeuwenoude methodes tot nieuwe rages. Nu hij uit deze passie een nieuw bedrijf opzet staat de belangrijkste les uit deze jaren centraal: Gezondheid is een duurzame balans. Dit betekent dat de foodcoach verder gaat dan voeding en ook thema's als ontspanning en inspanning met klanten behandelt. "De balans hiertussen is cruciaal en levert echte gezondheid op: Je voelt je fantastisch, in control, en afvallen gaat dan op den duur vanzelf" aldus Beukers.

Motivatie door educatie
Begrip en kennis van bewustzijn, voeding en het menselijk lichaam vormen volgens Beukers de kernmotivatie voor het veranderen van slechte gewoontes. ''Iemand vertellen dat het onverstandig is om fabriekssnoep te eten werkt hooguit op de korte termijn. Een begrijpelijke uitleg over de trucjes die door fabrikanten worden uitgehaald met stoffen die je hersenen verslaafd maken aan het snoepje, moet bijvoorbeeld een veel sterkere motivatie vormen.'' Daarom krijgen klanten bij de Mobile Foodcoach niet alleen persoonlijk advies maar ook gratis ebooks waarin de achtergrond van de adviezen wordt uitgelegd. Dit kan met voeding te maken hebben maar ook met de motivatie om door te zetten, methodes om bewuster keuzes te maken of om boodschappen te doen. Zo ontstaat een integrale aanpak om het belangrijkste aspect van ons leven te verbeteren: onze gezondheid.

Aanmelden voor de dienst kan via www.mobile-foodcoach.com

Bron: ANP

 


Ander app-nieuws